Houses full of colors

Kolor w psychologii i marketingu

Znaczenie koloru odgrywa bardzo istotną rolę w sposobie odbierania informacji. Kolor nie może być przypadkowy. Trzeba nauczyć się władać kolorami i nie rozkładać przez przypadek czerwonej płachty na byka.

Kolorystyka wzbudza emocje. Jest ważnym bodźcem wpływającym na odbiorcę informacji. To nie przypadek, że sięgamy po takie, a nie inne barwy. Wolność wyboru jest tylko pozorna. Wybierając to, co nam się podoba, ujawniamy swoją osobowość, swoje wewnętrzne problemy, tęsknoty i przeżycia. Upodobanie do konkretnych barw może zmieniać się z wiekiem, sytuacją, a nawet z nastrojem chwili.

Czerwony

Wyraża silny pęd do sukcesu, mocnych przeżyć i pełni życia. Jest kolorem pobudzającym, podniecającym ale czasami irytującym. Zwiększa wrażenie ciepła. Osoby preferujące kolor czerwony bywają impulsywne, a zakupy - szczególnie te dokonywane w towarzystwie - są dla nich dobrą rozrywką. Kolor czerwony w reklamie jest odpowiedni do wyzwalania impulsywnej chęci zakupu. Czerwień wzmaga również apetyt, dlatego jest wiodącym kolorem na opakowaniach zup.

Niebieski

Zmniejsza wrażenie ciężaru, kojarzy się z relaksacją i spokojem. Osobu lubiące ten kolor pragną wyluzowania, harmonii i uporządkowania. Kolor ten użyty w reklamie może sugerować, że zakup danego towaru wprowadzi odrobinę spokoju w zabiegane życie. Ten najzimniejszy kolor wykożystywany jest w reklamie mrożonek oraz wszędzie tam, gdzie reklamowany produkt ma przynieść ulgę i odprężenie. Błękit kojarzy się z bestroskim i wolnym niebem.

Fioletowy

Zmniejsza wrażenie objętości, obniża nastrój. Fascynuje i oczarowuje ludzi niedojrzałych emocjonalnie. Używany jest często w połączeniu z odcieniami różu w reklami damskich kosmetyków.

Pomaranczowy

Kolor radości i rześkości, ciepły, zwiększający wrażenie objętości. Poprawia nastrój, wyzwala chęć do działania i dodaje sił. Uważa się, że kolor ten jest idealny na opakowania artykułów spożywczych a szczególnie w reklamie owoców.

Żółty

Ciepły kolor, który zwiększa wrażenie objętości i podwyższa aktywność. Przyciąga uwagę, szczególnie w zestawieniu z czarnym. Przywiązanie do niego może oznaczać chęć uwolnienia się od napięć i nadzieję na osiągnięcie sukcesu i szczęścia. Osoby lubiące żółty bywają niezdecydowane i często kupują bez namysłu. W reklamie wyzwala chęć spróbowania.

Zielony

Symbolizuje twardość, nieustępliwość i potrzebę uznania. Odcienie zieleni polecane są w reklamie kierowanej do biznesmenów. Zieleń jest symbolem zdrowia i rzadkości. Kolarzy się z lekkością, świeżością, działa relaksująco (choć w nadmiarze depresyjnie). Osoby preferujące kolor zielony odznaczają się stałością i szczerością. Są przywiązane do marki. Jednocześnie kolor zielony może prowadzić do rezygnacji z zakupów na kredyt, gdyż budzi rozsądek i uświadamia konieczność podejmowania decyzji.

Brązowy

Jest to kolor typowy dla ludzi, których cechuje brak poczucia bezpieczeństwa i ciągła frustracja. Nadaje się do reklam produktów zapewniających bezpieczeństwo. Jest kolorem bardziej o męskim charakterze. Kojarzy się z ziemią, ciepłem, komfortem. Może być użyty w reklamie męskich kosmetyków (np. ekskluzywnych perfum dla wyjątkowych mężczyzn). Kolor brązowy sugeruje, że wybór jest godny zaufania. Jednocześnie zniechęca do pochopnych zakupów i obniża komponent agresywności.

Czarny

Zwiększa wrażenie ciężaru i ciepła. Zmniejsza objętość, nasila przygnębienie i duszność. Wzbudza litość, kojarzy się ze smutkiem i przykrym doświadczeniem życiowym. Reklama korzysta z niego, aby zwiększyć działania charytatywne. Z drugiej strony jest to kolor najbardziej wyrafinowany i klasyczny. Stosowany w marketingu produktów ekskluzywnej klasy premium.

Biały

Sprawia wrażenie lekkości i większej objętości. Kolor bardzo lekki i budujący pozytywny odbiór czystej informacji.

{{ message }}

{{ 'Comments are closed.' | trans }}

Let's mail me

{{ formitem.title }}

{{ message | trans }}
{{ error | trans }}
{{{ thankyou }}}