UX Research - Eyetracker

Badania użytkownika są bardzo ważne przy projektowaniu interfejsów. Potrzebne są odpowiednie narzędzia aby właściwie zgromadzić dane i wywnioskować właściwe zmiany.

Idealnym narzędziem do badania interfejów graficznych są metody eyetracking'owe. Są one najbardziej obiektywne. Istnieją programy, które potrafią śledzić sakadę. Sakada to przeskok wzroku z jednego miejsca w inne.

Programy do eyetracking'u śledzą przemieszczanie wzroku użytkownika po interfejsie aplikacji. Program pokazuje mapę cieplną jako wizualizację fiksacji wzroku. Fiksacja wzroku to poruszanie się gałek ocznych niezależnie od ruchu głowy, dzięki czemu można się skupić na danym punkcie lub przedmiocie. W przypadku użytkowników, efektem tego zjawiska jest to, że w trakcie badania patrząc na dany punkt wzrok fiksuje się jedynie na wąskim obszarze.

Heatmap

Oko fiksuje się na danym obszarze a następnie zachodzi sakada. Zmienia się pole na które patrzy user i fiksuje się na nowo na innym obszarze. Możemy badać jak długo trwała fiksacja. Czasami fiksacje są bardzo krótkie i seria sakad jest bardzo szybka. Najlepiej jeżeli jest kilka obszarów na których użytkownik może zatrzymać się dłużej. W tych obszarach warto zadbać o interesujące informacje, które będą wartościowe dla użytkownika. Takie działanie buduje pozytywny odbiór naszej aplikacji.

Ważnymi parametrami fiksacji i skupienia oka są:

  • zauważalność (średni czas do momentu pierwszej fiksacji na danym elemencie)
  • zrozumienie (średni czas od zauważenia do podjęcia decyzji i wykonania akcji np. kliknięcia w przycisk)

Badania eyetracking bardzo dobrze pokazują, że nie liczy się duża ilość informacji ale ich jakość. Podczas badania możemy dodatkowo zadawać pytania. Pytania do użytkownika powinny być bardzo proste. Nie możemy wykonywać skomplikowanych zadań. Zawsze pytajmy o jednoznaczne i proste zagadnienia dotyczące badanego prototypu, makiety lub grafiki. Dla dobrych wyników badania wystarczy około 5 krótkich pytań. Dalsze wnioski można zebrać przy następnych iteracjach badań w późniejszym czasie. Najpierw należy wdrożyć coś małego a potem poprawiać to systematycznie i rozwijać o dodatkowe możliwości.

Eyetracker (program lub specjalne urządzenie do eyetracking'u) pozwala na dokładne zbadanie zakresu widzenia obszaru centralnego. Badania eyetracking muszą być zawsze w komplecie z dokładnym opisem badania i odpowiedziami na zadane pytania. Mapa cieplna bez dokładnego opisu jest bezużyteczna.

Działania, które może wykonywać użytkownik podczas badania:

  • fiksacja (zatrzymanie wzroku na danym obszarze)
  • sakada (przeniesienie wzroku na inny obszar)
  • skupienie i analiza obszaru zainteresowania składającego się z kilku bliskich sobie obszarów fiksacji

Eyetracking sprawdza się w badaniach prowadzonych nad UX i UI. Metoda pomaga badać zachowanie użytkownika na wstępnych makietach interfejsu ale również na gotowych projektach graficznych lub nawet działających aplikacjach. Nie ważne na jakim etapie badamy. Ważne aby badać i systematycznie wprowadzać udoskonalenia oparte na udokumentowanych wynikach i analizach.

Psychologia poznawcza i kierowanie uwagi to pokrewne i bardzo istotne zagadnienia. Należy poszerzać wiedzę bliską tematom UX Research.

Jeżeli chcesz poszerzyć swoją wiedzę z zakresu eyetracking'u to polecam książkę:

Aga Bojko - "Eye Tracking the User Experience: A Practical Guide to Research"

130915171

{{ message }}

{{ 'Comments are closed.' | trans }}

Let's mail me

{{ formitem.title }}

{{ message | trans }}
{{ error | trans }}
{{{ thankyou }}}