Brainstorming campaign collaborate 6224

UX Design Process a codzienność

Truth #1 — Design process ciągnie się długo

Design process powinien być pojmowany jako proces, który ciągle dąży do idealnego, modelowego wyglądu. Rzeczywistość codziennej pracy powinna być jego podstawą. Poszczególne element procesu powinny być aplikowane indywidualnie dla środowiska pracy, oryginalności projektu, realiów i możliwości pracy itp. Formułujemy jakiś process I opisujemy go w punktach. Ale przecież realiów pracy nie da się zamknąć ściśle w kilku punktach. Dlatego powinniśmy śledzić poszczególne kroki 5, 6,7,8… ale bardziej powinniśmy dbać o poprawne i rzetelne realizowanie kolejnych checkpoint’ów. Najważniejsze są właśnie checkpointy, które mamy jasno określone w naszym procesie. Być może w niektórych issues okaże się że wykonanie 3-ech punktów procesu jest lepsze niż wszystkie 8-em. Najważniejsze że zostały wykonane wszystkie kolejne checkpointy. A być może czasami okaże się że potrzeba 30-u punktów aby osiągnąć realizację checkpoint’ów. Nie istnieje jedna, święta zasada, która jest uniwersalnym remedium na wszystko. Ale liczy się konsekwentna realizacja kolejnych etapów – checkpoint’ów. Świat nie zawali się jeżeli celowo pominiemy jakiś jeden punkt. Robimy to przecież w sposób przemyślany aby szybciej osiągnąć realizację checkpoint’a.

Truth #2 — Design process jest bardzo liniowy

Wydaje się że design process to powtarzające się iteracje. Design process jest baaaardzo liniowy. Tak, design process powinien być konsekwentny ale nie jest on liniowy. Rozumienie procesu jako osiąganie kolejnych checkpoint’ów ułatwi postrzeganie tego procesu jako zgodnego z metodyką agile. Tak należy rozumieć ten proces. Jeżeli myślisz że design proces jest liniowy to dlatego, że myślisz że każdy punkt jest obowiązkowy do wykonania – nie jest – dążymy do wykonania checkpoint’ów a nie obowiązkowości każdego małego punktu. To kiedy design process jest dobry? Wtedy kiedy jest mało poprawek w fazie testów, kiedy jest dostarczony na czas, kiedy zespół rozumie co zrobił i po co, kiedy nowa funkcjonalność jest chętnie używana przez użytkowników. Wtedy możesz powiedzieć, że design proces jest dobrze ułożony. Ciągle rozwijaj i ulepszaj, optymalizuj proces. Dostosowanie go do realnych warunków to podstawa. Podsumowując, kolejne punkty procesu są ważne, ale proces jest po to aby ciągle dostosowywać go z myślą o dążeniu do ideału. Niezmienne powinny być jedynie częściowe cele, które w naszym procesie są jasno określone jako checkpoint’y. Coś działa – rób tego więcej i trzymaj się tego. Coś nie działa zbyt dobrze – bądź otwarty na zmiany i optymalizację. Design proces ma służyć nam a nie my jemu.

Truth #3 — Design process jest kontekstowy

Żadne dwa konteksty nie są takie same. Twoj kontekst dotychczasowej kariery sprawdzał się przez wiele lat, ale być może teraz trzeba go zmodyfikować bo przypadek jest odmienny i trzeba obiektywnego spojrzenia. Lub po prostu coś trzeba lekko zmodyfikować I dostosować do aktualnej sytuacji. Oczywiście, kontekst oznacza bardzo wiele: kontekst projektu, kontekst zespołu, kontekst występowania komponentu na widoku i wiele innych. Jest również kontekst klienta, grupy targetowej, aktualnych restrykcji biznesowych lub technicznych. Po prostu trzeba pamiętać w myślach, że kontekst ma istotny wpływ na podejście do procesu. Kontekst jest tym czynnikiem, który może istotnie zmodyfikować formę procesu. Kontekst jest czymś realnym. Świadomie czy też nie, on zmienia proces. Pamiętając o umiejętności pracy w kontekście, będziesz tworzył pracę, z której inni są dumni. Albo, jeśli kontekst jest toksyczny, zepsujesz wszystko. Jeżeli ockniesz się i przypomnisz sobie o kontekście, może wyjdziesz z impasu na czas i projekt zdąży się uratować.

Truth #4 — Design process jest czymś osobistym

Żaden styl designu nie jest jednakowy. Styl w jakim projektowane są interfejsy jest głęboko osobisty.

Twój proces jest twój. Jednak Twój potencjał będzie znacznie większy jeżeli działasz spójnie z zespołem i dla potrzeb zespołu. Utrzymuj swój proces jako rzecz osobistą, którą musisz potrafić bronić, ale zawsze bądź świadomy i uczciwy, gdy coś nie daje wartości dla całego zespołu.

Truth #5 — Design process jest narzędziem marketingowym

Design process powinien pomagać również w marketing i prezentacji oraz pozytywnej propagacji produktu. Poszczególne etapy mogą zawierać materiały, które można wykorzystać w międzyczasie do celów pobocznych. Przykładowo, wstępne grafiki, makiety, prototypy, mogą posłużyć jako materiały do pokazania i przetestowania u klienta. Już na bardzo wstępnym etapie możemy prowadzić dialog na temat oczekiwań klienta i realnego, finalnego odbiorcy funkcjonalności. Pamiętajmy o tym aby sugerować zmiany w design procesie aby pomagał on również w realizacji pobocznych wątków istotnych z punktu widzenia pracy jednostek zespołu.

Teraz Twoja kolej. Co myślisz na temat design procesu? Jak możesz ulepszyć design proces w realnym środowisku codzienności? Czekam na podzielenie się myślami, spostrzeżeniami i uwagami.

{{ message }}

{{ 'Comments are closed.' | trans }}

Let's mail me

{{ formitem.title }}

{{ message | trans }}
{{ error | trans }}
{{{ thankyou }}}